Marketing afiliacyjny, inaczej program partnerski, to działania, które opierają się na współpracy. Sprzedawca, zazwyczaj duża firma, znajduje afiliantów (wydawców), którzy będą promować jego produkty. Całość opłaca się obu stronom: sprzedawca zyskuje nowych klientów, wydawca zarabia dzięki ich pozyskiwaniu. Przy okazji sprzedawcy oferują swoim współpracownikom także dodatkowe benefity, w tym darmowy dostęp do reklamowanych produktów.
Typy marketingu afiliacyjnego
W marketingu afiliacyjnym partnerzy zarabiają dzięki tak skutecznemu reklamowaniu w internecie określonego produktu, że inni (za ich pośrednictwem) chcą również dotrzeć do sprzedawcy i albo go kupić, albo dowiedzieć się o nim czegoś więcej.
W praktyce wygląda to tak, że kupujący klikają w baner lub link na stronie partnera i przenoszą się do witryny sprzedawcy. Proces jest zautomatyzowany, więc łatwo sprawdzić, od którego partnera pochodzi potencjalny klient.
Partnerzy mogą zarabiać na kilka sposobów:
cost per click – sprzedawca płaci za samo kliknięcie w link lub baner reklamowy; to, czy użytkownik dokonał zakupu, nie ma znaczenia;
cost per sale – partner otrzymuje procent ze sprzedaży określonego produktu; zarabia wtedy, gdy kupujący dokona zakupu poprzez jego link;
cost per lead – sprzedawca płaci partnerowi za pozyskane dane: nr telefonu, adres email (np. po zapisaniu się do newslettera).
system mieszany – partnerzy mogą zarabiać na wszystkich lub dwóch wybranych formach współpracy opisanych powyżej.
Jak działają partnerzy w marketingu afiliacyjnym?
Partnerzy są zmotywowani do prowadzenia aktywnej kampanii na rzecz firm, z którymi współpracują, ponieważ tylko wtedy będą mogli zarabiać. Określona aktywność przełoży się na zyski, więc starają się działać w kilku kanałach.
Największą popularnością cieszą się programy partnerskie działające w mediach społecznościowych. Partnerzy przedstawiają w nich produkty swojej grupie odbiorców. Opierając się na zbudowanym wcześniej zaufaniu i popularności są w stanie wypracować spore zyski.
Zdarza się, że tworzą całą kampanię składającą się z kilkunastu wpisów, w której zachęcają do skorzystania z określonej oferty. Dzięki temu, że zwykle mają dostęp do sprzedawanego produktu, są w stanie wiarygodnie przedstawić jego zalety.
Wielu partnerów to blogerzy, którzy zarabiają, tworząc recenzje sprzedawanych produktów. Mogą również budować rankingi produktów, polecając te, które wypadają najlepiej. Dobrze wypromowany blog, zbudowany zgodnie z zasadami SEO będzie na tyle często odwiedzany przez internautów poszukujących określonego produktu, że zarobek może być spory.
Marketing afiliacyjny z każdym rokiem staje się coraz bardziej popularny. Wiele dużych firm buduje swoje własne sieci afiliacyjne i poświęca sporo czasu swoim partnerom. Prowadzi dla nich szkolenia, spotkania promocyjne, dzięki którym ich zaangażowanie procentuje.