Myśląc o własnym biznesie warto rozważyć franczyzę. W niektórych gałęziach biznesu, jak np. handel spożywczy franczyza to w tym momencie najrozsądniejszy wybór. Jakie są więc wady i zalety franczyzy?
Franczyza co to?
Franczyza to model biznesowy oparty na partnerstwie pomiędzy franczyzodawcą, a franczyzobiorcą. Franczyzobiorca to niezależny finansowo partner. Na podstawie umowy franczyzowej są mu udzielone prawa do znaku towarowego, know how, oraz jest mu udzielana pomoc w prowadzeniu działalności gospodarczej. Franczyzodawca może z tytułu umowy pobierać wynagrodzenie. Może to być opłata jednorazowa, stały okresowy abonament lub opłata stanowiąca cześć zysków franczyzobiorcy.
Czy franczyza to dobry model biznesowy?
Prowadzenie własnego biznesu to poważna sprawa. Zastanawiając się nad rozpoczęciem działalności gospodarczej, przede wszystkim rozglądamy się za możliwością prowadzenia biznesu w oparciu o nasze zainteresowania, bądź zdobyte dotychczas doświadczenie zawodowe. Jednak sam zapał, oraz zgromadzone środki finansowe często nie wystarczą aby skutecznie przebić się na rynku ze swoją ofertą. W takim wypadku warto rozejrzeć się za możliwością prowadzenia biznesu w ramach franczyzy. Na rynku dostępnych jest wiele franczyz. Możemy wybierać od franczyzy sklepu spożywczego, po restaurację czy stację benzynową.
Franczyza główne wady i zalety
Jak w każdym biznesie wady i zalety franczyzy, niezależnie jakiej dziedziny by dotyczyły są podobne. Główną wadą może być to iż biznes który prowadzimy nie jest naszym pomysłem. Dla niektórych może być to problem. Kolejnym minusem może być wnoszenie stałej opłaty z tytułu umowy franczyzowej. Może być to symboliczna, stała kwota opłacana miesięcznie, ale może być to też opłata wynosząca pewien procent naszych miesięcznych dochodów. Wtedy staje się ona istotnym obciążeniem dla naszego budżetu, szczególnie w początkowym okresie funkcjonowania biznesu gdy dysponujemy ograniczonymi zasobami finansowymi.
Do zalet franczyzy możemy zaliczyć przede wszystkim know how jakie otrzymujemy od franczyzodawcy. Jeżeli zdecydujemy podpisać umowę ze znaną siecią, o ugruntowanej pozycji na rynku, otrzymujemy na stracie rynkową rozpoznawalność, co jest niezwykle ważne w biznesie. Franczyza to także wsparcie i fachowe doradztwo. Dodatkowo bardzo często w ramach umowy franczyzowej otrzymujemy cały pakiet wizualizacji dla naszego biznesu. Franczyzodawcy organizują również sporo szkoleń, dzięki czemu można podnosić swoje kwalifikacje oraz poszerzać wiedzę.